מסר - אדריכלית חיסכון וייעוץ התיקשורת בישראל - כדאיות המעבר ל- VoIP

כדאיות המעבר ל- VoIP

כדאיות המעבר ל- VoIP 

עסקים רבים במגזר ה- SMB מתחבטים בבעיה, האם לקבל את ההחלטה למעבר לטכנולוגית IP-Telephony כבר כיום, או לדחות את המעבר למועד מאוחר יותר, כאשר מודל החזר השקעה (ROI) לביצוע המעבר יהיה קצר יותר. 
בניגוד לארגונים ועסקים גדולים, ההחלטה קלה יותר במגזר ה- SMB. 

יש ROI במעבר לרשת VoIP - למעשה, מבחינה טכנולוגית ותפעולית, מעבר לטכנולוגיית VoIP הינו מובן וברור לכל. אך יחד עם זאת, קצב החדירה של VoIP למגזר העסקי בשוק הישראלי הינו נמוך יחסית למקובל במדינות מערב אירופה וארה"ב. 
היום ברור לכל, לאחר 7 שנים מאז שחברות כמו סיסקו ואוויה הובילו את המהלך למעבר לטכנולוגית VoIP, שפרוטוקול האינטרנט (IP) הנו הפתרון הנוח והיעיל ביותר להעברת שירותי תקשורת כוללים (נתונים, וידאו וקול). 

לאור השינויים התכופים בשוק התקשורת הישראלי, פתיחת שוק התקשורת לתחרות אמיתית ללא חסמים רגולאטורים, המשך תהליכי המיזוגים והרכישות בענף התקשורת, כניסת טכנולוגיות חדשות כדוגמת NGN) Next Generation Network) 
ו- IP-Centrex, קצב חדירת טכנולוגיית VoIP יגדל באופן משמעותי במהלך השנתיים הקרובות, בעיקר במגזר העסקים הקטנים והבינוניים. 

להלן מספר תהליכים ושיפורים מרכזיים, שקורים כיום בשוק התקשורת ושישפיעו בשנים הבאות על המגזר העסקי, תוך מתן דגש על העסקים הקטנים והבינוניים:

1. כניסת מפעילי התקשורת גם לחצרות הלקוחות: עד היום, הסתפקו מפעילי התקשורת במתן שירותים ללקוחות העסקיים עד לנקודת הנס"ר (נקודת סיום רשת), כאשר את הפעילות ב"חצר הלקוח" השאירו לחברות הנס"ר, לספקי התקשורת, התשתיות והאינטגרטורים הרבים הקיימים בשוק. 

מעגלי הספקים ומעגלי ההתקשרות בין ספק-לקוח: 
• מעגל ראשון: חברות הקמת תשתיות פאסיביות לפריסת צנרת, כבילה, ארונות וחיבורים. 
• מעגל שני: חברות אינטגרציה, ספקי Tier-1 של היצרנים המובילים.
• מעגל שלישי: מפעילי תקשורת מפ"א (מפעיל ארצי), סלולאר, אינטרנט, תמסורת ובינלאומי כל אילו גרמו לכך, שמודל ROI במעבר לטכנולוגיית VoIP היה כמעט בלתי אפשרי למימוש. כניסת מפעילי התקשורת כיום גם לחצרות הלקוחות הנה טבעית ומחויבת המציאות, כאשר עוברים לטכנולוגיות כמו IP Centrex או Hosted PBX ו- NGN. ספקיות הנס"ר המוכרות מהעבר (בזקכל, גלובקול) נעלמו והתמזגו בתוך חברות ISP כמו בזק בינלאומי ונטוויז'ן -013-ברק. במקביל, הופכות ספקיות הסלולאר והאינטרנט להיות גם ספקיות נס"ר. תהליכים אלו שינו את מבנה השוק, את שרשרת הערך של שירותי התקשורת ואת מבנה השירות ללקוח העסקי המצוי. 


2. מעבר הדרגתי לשירותי תקשורת כולליםחברות הסלואלר קיבלו לאחרונה, פרט לרישיון רט"ן (רדיו טלפון נייד), רישיונות נוספים לשירותי מפ"א ייחודיים, אינטרנט (ISP) ונס"ר. חברת מירס ממתינה למכרז התדרים לטכנולוגיות ה- WiMAX לצורך פריסת רשת תקשורת אלחוטית בפריסה ארצית, שתתחרה ברשתות דור 3 ו- 3.5 (HSDPA). חברת Smile 012 מרחיבה את שירותיה לכל תחום כולל ה- WiMAX. חברות נישה כמו אקספון, שעסקה עד היום בתחום המב"ל, עוברת לתחום המפ"א 
וה- ISP. עד סוף שנת 2008 תאבד חברת בזק כ- 15% מנתח השוק במגזר הפרטי והן במגזר העסקי. כך תכנס גם בזק לתחרות אמיתית בשוק תוך מתן שירותי תקשורת כוללים ללא חסמים רגולאטורים מלאים, כפי שקורה כיום - מצב אשר מונע מחברת בזק להציע ללקוחות העסקיים שירותי תקשורת כוללים, תוך שימוש בתוכניות תמחור מיוחדות לכל מגוון השירותים. כמובן שהפתרונות שיוצעו ע"י מפעילי התקשורת חייבים להתאים לכל מגזרי השוק השונים (עסקים גדולים, בינוניים וקטנים). דהיינו יתאימו לארגון גדול בפריסה ארצית, שמעסיק אנשי IT ותקשורת ושמעדיף לנהל את התקשורת באופן עצמאי תוך ניהול, שליטה ובקרה על הרשת הארגונית כמו גם לעסק שהוציא את כלל מערך המחשוב והתקשורת למיקור חוץ או לחילופין לעסק שאינו מחזיק אנשי מקצוע מומחים בתחום המחשוב והתקשורת למעט עובד חברה המשמש "כנאמן מחשוב". 

3. "קוד פתוח" – Open Source ו-SIP: חדירה הולכת וגדלה של "הקוד הפתוח" לתקשורת, כמו בטכנולוגיית האסטריקס, בעיקר לשוק העסקים הקטנים והבינוניים ללא צורך בהשקעות גבוהות בחומרה ייעודית של יצרני התקשורת, תשפר משמעותית את מודלי ה- ROI וכניסת טכנולוגיית VoIP. יחד עם זאת, אין חובה להשתמש בקוד פתוח במערכת המרכזית (שרתים). אולם, רוב ציוד החומרה המרכזי וציוד הקצה חייב להיות בתקנים סטנדרטיים ואוניברסאליים, על מנת שהתקשורת תפעל באופן תקין מקצה לקצה. הפתרון המיושם בפועל חייב להיות פתוח ואוניברסאלי באופן שאינו הופך את הלקוח לשבוי של ספק התקשורת, כאשר כל ההשקעות של הלקוח בגין ציודי קצה תוכלנה לשמש גם למעבר לספק תקשורת חלופי. בחלק מהפתרונות יכולים המערכת המרכזית והשרתים להיות בבעלות ספק התקשורת ולא בבעלות העסק, בשכירות או בליסינג תפעולי. חברת בזק מיישמת כבר כיום כלל זה בפתרון IP Centrex, שמוצע כיום ללקוחות עסקיים, באמצעות אספקת טלפוני IP מבוססים על פרוטוקול SIP (כמו טלפוני Grand Stream התומכים בפרוטוקול SIP), אשר יכולים לשמש את הלקוחות גם לאחר מעבר למפעיל תקשורת אחר, שתומך ב- SIP. 


ברור למדי, שיש צורך לבחון ולקבל ייעוץ לצורך ניתוח כל החלופות הקיימות בשוק וזאת על מנת שלא ליפול למלכודת של "חתונה קתולית" עם ספק יחיד בשוק המצוי בתחרות שהולכת וגוברת מידי יום. בעולם הסלולאר הפרטי קבע משרד התקשורת תקופת התחייבות מירבית לספק התקשורת של 18 חודשים. במגזר התקשורת העסקית מומלץ להגביל את תקופת ההתחייבות לשנה, עם אופציה להארכה לעוד שנה. כך תישמר הגמישות בידי העסק לבחור את ספק התקשורת המתאים ביותר עבור כלל צרכיו. 

גישה נכונה של רשת תקשורת VoIP למגזר העסקי SMB תאפשר ביצוע אופטימיזציה של שירותים ומסלולים, עם יתרון כספי ותפעולי ברור למגזר עסקי זה. שילוב נכון של יכולות חברות התקשורת, שמספקות כיום שירותים גם ב"חצרות" הלקוח, מאפשר הצגת יכולת מקיפה ומלאה של One Stop Shop ללקוח העסקי המצוי, שאין לו מערך של מנהלי תקשורת ו- IT בתוך החברה, תוך תמחור נכון בשוק תחרותי.

 
 כך מאפשרים כבר כיום ROI ברור ומובן לכל, בנוסף ליכולות המגוונות של ייעול העבודה וניהולה 
במעבר ל- IP גם במערכות הטלפוניה.








 







 
מסר - אדריכלית חיסכון וייעוץ התקשורת בישראל
 
מסר מספקת ניתוח ותכנון אמין ומקצועי בכל תחומי התקשורת, ובכך מתאימה ללקוח את הפתרונות הטכנולוגיים, ומלווה אותו בכל שלבי הרכש, הביצוע וההטמעה של המערכות. מסר פועלת מתוך עמידה בתקנים בינלאומיים מחמירים והינה בעלת תו תקן איכות ISO 9001, חברה באיגוד יועצי התקשורת, מוכרת ע"י משרד הביטחון וחשכ"ל.
 צור קשר
 
 
03-5338855
 
ראשון לציון
לייבסיטי - בניית אתרים